برترينها: هفته گذشته در خبري غير منتظره، واحد روابط عمومي كرمان موتور اعلام كرد كه در راستاي سياستهاي كلي دولت در سال جهش توليد، بزرگترين قرارداد ساخت داخل قطعات براي توليد موتور محصول J۴ شركت كرمان موتور با يك شركت دانشبنيان داخلي به ارزش بيش از دوازده هزار ميليارد ريال به امضاء رسيد.
بر اساس برنامههاي اعلام شده قبلي و با سرمايه گذاري بيش از هشت هزار ميليارد ريالي انجام شده ميزان ساخت داخل اين محصول تا پايان سال به بيش از ۵۰ درصد و در پايان سه ماهه اول سال آينده به ۷۰ درصد خواهد رسيد. با امضاء قرارداد فوق و برنامه زمانبندي ارائه شده از طرف توليد كننده در سه ماهه چهارم سال آينده، موتور اين خودرو نيز توليد داخل خواهد شد كه در نتيجه آن ميزان ساخت داخل خودروي J۴ از مرز ۸۰ درصد عبور خواهد كرد.
نام اصلي اين خودرو در بازارهاي جهان بخصوص كشور چين Heyue A۳۰ است، ولي بعدها نام آن به جك J۴ يا JAC J۴ تغيير يافت. جك J۴ يك سودان خانوادگي كه طراحي آن توسط جيانهايوي طراح و شخصي كه پلت فرم نسل دوم JAC براي خودروهاي جمع و جور طراحي كرد، طراحي شده است.
طراحي ظاهري و بدنه جك جي۴
در نگاه اول، نماي ظاهري جك جي ۴ به اندازه برادر بزرگتر خود يعني مدل جي ۵ چندان جذاب، هماهنگ و زيبا به نظر نميرسد. شايد شما هم مانند نگارنده در همان لحظات اوليه ديدار با جك جي ۴، به ياد هيونداي اكسنت به ويژه در نماي جانبي، افتاده باشيد.
اگرچه هيچگونه شواهدي دال بر الگوبرداري از روي دست طراحان اكسنت فعلا در دسترس نيست. نماي روبه روي اين خودرو از چراغهاي برجسته با سايز مناسب و طراحي نسبتا ساده بهره ميبرد. گرافيك داخلي چراغها نيز حرفي براي گفتن نداشته و كاملا اقتصادي طراحي شده است.
فضاي بين دو چراغ اصلي را جلوپنجرهاي ذوزنقه فرم كه مزين به نماد ستاره جك و سه نوار كروميست، پر نموده است. همچنين جاي خالي چراغهاي روشنايي در روز (ديلايت) كاملا در چهره جك جي ۴ احساس ميشود.
محدوده مشكي رنگ نيمه پاييني سپر جلو شامل يك مجراي ورودي هوا با زمينه توري شكل است كه توسط حاشيههاي كرومي نسبت به جايگاه مه شكنها، هايلايت شده است. در دو گوشه پاييني سپر نيز چراغهاي دايرهاي شكل مهشكن در جايگاههاي مذكور جا خوش كردهاند.
خطوط حجمي زيادي در نماي روبرو به چشم نميخورد؛ يك جفت از اين خطوط در ادامه ستونهاي A بر روي درب كاپوت تا دو طرف جلو پنجره تداوم يافتهاند. همچنين يك جفت چين خوردگي حجمي ديگر نيز از زير چراغهاي جلو به صورت قوسدار تا دو طرف مجراي ورودي هوا در ناحيه مشكي سپر امتداد داده شدهاند.
در كل نماي روبروي جك j۴ بسيار ساده طراحي شده و ميشود گفت كه اين خودرو آينه تمام نماي يك اتومبيل كوچك اقتصادي است.
همانطور كه از ظواهر امر پيداست، قاعدتا نبايد انتظار يك طراحي ظاهري هيجان انگيز از جك جي ۴ داشته باشيد. نماي جانبي جك جي ۴ هم از اين اصل مستثني نيست. فريم پنجرهها تا حد ممكن طراحي سادهاي داشته و سطح زيرين آنها به منظور افزايش جذابيت بصري به رنگ كروم در آمده است.
همچنين وجود يك لچكي در انتهاي قاب شيشههاي جانبي، از ديگر نكات قابل ذكر نماي كناري جك جي ۴ است. به جهت كاهش سادگي نماي كناري جك جي ۴ و افزايش حس جسارت در اين بخش، يك خط شانهاي حجمي از انتهاي چراغ عقب و در راستاي دستگيره دربها تا حوالي گلگير جلو تداوم يافته است.
يك حجم منفي نيز در قسمت زيرين دربها قابل مشاهده است كه به طور كلي، تا حدي نماي كناري جك جي ۴ را از سادگي بيش از حد خارج نمودهاند. سايز رينگها و چرخها تقريبا متناسب با ابعاد كلي بدنه اين سدان كوچك است. همچنين آينههاي جانبي نيز به چراغ راهنما مجهز شده و به صورت برقي قابل تا شدن هستند.
نماي پشت j۴ در مقايسه با چهره اين خودرو از اِلمانهاي طراحي سادهتري برخوردار شده و حرفي چنداني براي گفتن ندارد. چراغها داراي فرم بيضي گونه هستند و توسط يك نوار كرومي در روي درب صندوق عقب به يكديگر متصل شدهاند.
سايز دهانه درب صندوق عقب كمي كوچك به نظر رسيده و ممكن است هنگام جا دادن لوازم حجيم اندكي دردسرساز باشد. همچنين دو چراغ مه شكن قرمز رنگ نيز در بخش تحتاني-كناري سپر عقب خودنمايي ميكنند.
به طور كلي، همان گونه كه از يك سدان كوچك اقتصادي انتظار داريم، طراحي ظاهري جك جي ۴ قطعا آنچنان هيجان انگيز و دلربا نيست، اما ميتواند حداقل نيازهاي زيبايي شناختي مشتريان و خانوادههاي ايراني را برطرف نمايد.
طراحي داخلي و كابين جك جي ۴
با ورود به كابين جك جي ۴، شاهد يك محيط به نسبت متقاعد كننده هستيم. طراحي كلي داشبورد همانند فضاي بيروني چندان شاخص و برجسته نيست، اما از نظر بصري دلنشين جلوه ميكند.
فقدان صفحه نمايشگر لمسي كه اين روزها تقريبا پاي ثابت اكثر خودروهاي چيني بازار شده است را ميتوان مهمترين نقيصه و كمبود كابين جي ۴ به حساب آورد. البته در برخي كشورهاي ديگر جي ۴ به همراه نمايشگر لمسي عرضه ميشود كه متاسفانه اين امكان براي مشتريان ايراني فراهم نشده است.
مجموعهاي از دكمههاي مختلف مرتبط با كنترل سيستم صوتي، فلاشر و ... به همراه يك نمايشگر كوچك TFT در محدوده زيرين دريچههاي مياني تهويه، جايگاه صفحه نمايشگر لمسي را به تسخير خود درآوردهاند.
اين خودرو فاقد سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك بوده و دكمههاي چرخان كنترل سيستم تهويه در قسمت وسط كنسول مياني داشبورد حضور يافتهاند. متريال استفاده شده در قسمت داشبورد و پنل دربها از نوع پلاستيك خشك بوده كه البته سر و صداي آنچناني در هنگام فشرده شدن از خود بروز نميدهند.
غربيلك فرمان چهره آشنايي داشته و مشابه انواع به كار رفته در مدلهاي جك جي ۵ و S۳ و S۵ است. قسمت نقرهاي رنگ غربيلك فرمان به شكل بال پرنده بر جذابيت ظاهري آن افزوده است.
پنل كيلومتر شمار پشت غربيلك فرمان از پيكربندي بسيار ساده و سنتي برخوردار شده و يك صفحه نمايشگر كوچك (كامپيوتر سفري) فضاي مابين دو نمايشگر سرعت و دور موتور را پر نموده است.
پنل دربها نيز طراحي سادهاي داشته و بر روي قسمت بازويي آنها از تزيينات كرومي به منظور افزايش جذابيت ديداري كابين بهره گرفته شده است.
در برخي تصاوير جك جي ۴ با تريم داخلي دو رنگ مشكي-كرم به ويژه در بخش داشبورد ديده شده است. اما تصاويري كه تاكنون از جي ۴هاي كرمان موتور در معرض ديد ما قرار گرفته است، تنها تريم داخلي مشكي رنگ به همراه سقف و ستونهاي كرم رنگ را از فضاي داخلي جك جي ۴ نمايش گذاشته است.
همچنين با توجه به ابعاد بدنه جي ۴ افراد بلند قد به ويژه در صندليهاي رديف عقب با محدوديتهايي از نظر فضاي سر و زانو مواجه خواهند بود. در عوض رديف جلو فضاي مناسب و راحتي را براي افراد بلند قد فراهم آورده است.
ديد شيشه جلو در حد كافي ارزيابي ميشود و آينههاي جانبي كمترين نقاط كور را دارا هستند. همچنين به دليل باريك بودن نسبي ستونهاي اتاق جي ۴ و سايز مناسب شيشهها، به طور كلي ديد كابين و نور ورودي به آن در سطح رضايتبخشي قرار دارد.
يكي از مهمترين نقاط قوت فضاي داخلي جك جي ۴، گنجايش بالاي صندوق عقب آن است. محفظه اين بخش از جي ۴ داراي گنجايشي به حجم ۵۵۰ ليتر بوده و از اين نظر ميتواند نيازهاي مسافرتي يك خانواده ايراني را به خوبي پوشش دهد.
به طور كلي طراحي و كيفيت فضاي داخلي جك جي ۴، با توجه به سگمنت اين خودرو و همچنين بهاي پرداختي در ازاي آن، در سطح قابل قبولي بوده و به نظر نگارنده حتي ميتواند بيشتر از شمايل بيروني خودرو مورد پسند واقع گردد. همچنين ابعاد بدنه جك j۴ به شرح ذيل است:
طول: ۴۳۳۵ ميليمتر، عرض: ۱۷۲۵ ميليمتر، ارتفاع: ۱۵۰۵ ميليمتر، فاصله دو محور: ۲۵۶۰ ميليمتر
تجهيزات و امكانات
- كيسه هواي راننده و سرنشين جلو
- ترمز ضد قفل ABS
- توزيع الكترونيكي نيروي ترمز EBD
- كنترل فشار باد لاستيكها TPMS
- سيستم ضد سرقت
- ريموت با كنترل از راه دور
- قفل مركزي + دزدگير
- قفل شدن اتوماتيك دربها
- سنسور پارك عقب
- سنسور نور (Auto light)
- چراغهاي مه شكن جلو و عقب
- تنظيم ارتفاع چراغهاي جلو
- چراغهاي جلو مجهز به سيستم مشايعت تا درب منزل
- ISOFIX
- روكش صندلي چرم
- شيشههاي جانبي برقي
- شيشه بالابر راننده با قابليت باز شدن بصورت تك لمسي
- آينههاي جانبي برقي با گرمكن
- چراغ راهنما بر روي آينههاي جانبي
- تنظيم دستي ارتفاع فرمان
- كامپيوتر سفري
- راديو + CD + AUX + USB
- ۶ عدد بلندگو
- كنترل سيستم صوتي از روي فرمان
- كروز كنترل
مشخصات فني و قواي محركه جك j۴
پيشرانه استفاده شده در خودروي جك جي ۴ براي ما ايرانيها غريبه نيست چرا كه پيش از اين در محصولاتي نظير جك اس ۳ و جك جي ۵ نيز استفاده شده است.
اين پيشرانه يك موتور چهار سيلندر تنفس طبيعي به حجم ۱.۵ ليتر (۱۴۹۹ سي سي) است كه قادر به توليد ۱۰۳ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰rpm است. همچنين گشتاور حاصل از اين پيشرانه معادل ۱۴۶ نيوتن متر عنوان شده كه در دور موتور ۴۵۰۰ به اوج خود ميرسد.
سيستم انتقال قدرت جك j۴ از جعبه دندهاي با مكانيزم ضريب متغير پيوسته (CVT) بهره ميگيرد و نيروي حاصل از پيشرانه را به چرخهاي جلو منتقل مينمايد.
سيستم فرمان برقي (EPS)، ترمزهاي ديسكي (جلو) و كاسهاي (عقب)، سيستم تعليق مك فرسون (جلو) و تعليق بازو جناغي (عقب)، از جمله ديگر مشخصههاي فني جي ۴ محسوب ميشوند.
حجم مخزن سوخت جي ۴ معادل ۴۵ ليتر بوده و حداكثر سرعت آن نيز به ۱۸۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد. ميزان مصرف سوخت جك جي ۴ برابر ۶.۳ ليتر بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن با توجه به مشخصههاي فني و وزن ۱۱۱۰ كيلوگرمي در حدود ۱۱-۱۲ ثانيه برآورد ميشود.
قيمت و شرايط فروش جك j۴
جك جي ۴ در ابتداي حضور در بازار كشورمان با قيمتي در حدود ۶۷ ميليون تومان به صورت قطعي به دست خريداران ميرسيد، اما با توجه به مشكلات صنعت خودروسازي و نوسانات نرخ ارز در حال حاضر و در زمان نگارش اين مطلب (مهر ماه ۹۹) قيمت اين خودرو حدودا ۴۶۰ ميليون تومان است.
|